Handige tips


Kijk ook op mijn site op Facebook voor regelmatige tips! 

Marjon van Sambeek


Boek: Stimuleren van handigheid bij kinderen:

Deze praktische gids met veel verhelderende foto`s,  is speciaal geschreven voor ouders en grootouders die hun (klein)kind thuis extra willen stimuleren in verband met een verminderde vaardigheid in bijvoorbeeld schrijven, knippen, veters strikken of tekenen.  Hiervoor is soms extra  individuele aandacht nodig die op school niet altijd geboden kan worden.

De spelletjes en oefeningen zijn m.n. gericht op kinderen van groep 1, 2, 3 of 4. Men hoeft hiervoor geen  speciaal materiaal aan te schaffen. 


Het boek (in totaal 60 bladzijdes) is ingedeeld in 2 delen:

Voorwaarden (zoals fijne motoriek, tweezijdig bewegen of  het ontwikkelen van de tast 

Vaardigheden (zoals schrijven, knutselen of brood smeren).

Ouders en grootouders kunnen vrijwel direct aan de slag met deze praktische gids. Het is een hulpmiddel voor mama`s, papa`s, oma`s en opa`s die zelf verantwoordelijkheid willen nemen om hun (klein)kind gericht te stimuleren in wat het nog moeilijk vindt. Het kan tevens gebruikt worden  als een kind in behandeling is van een Kinderergotherapeut.

Kinderen kunnen zo weer beter  meedoen binnen het gezin, op school en in hun vrije tijd. Het vergroot hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen.


Prijs per boekje  12,50 euro,  verzendkosten  1 boekje 3,00 euro.

Bij een bestelling vanaf 5 boekjes wordt korting gegeven.

Bestellen: mail a.u.b. het aantal boekjes dat u wilt kopen naar info@kinderergotherapiegulpen.nl  en vermeld uw naam en adres. Maak daarna het juiste het bedrag over op:

 NL78TRIO 0379385422. Alle prijzen zijn incl. BTW.

Als uw kind hier start, ontvangt u het boekje gratis.


Radio L1 1e deel interview:


2e deel interview:





Pengreep:
  • gebruik driekantpotloden en driekant kleurpotloden vanaf het begin en laat ze arceren, rondjes tekenen en cirkelend kleuren. De potloodgreep oefen je het beste tijdens tekenen en kleuren. Deze moet voor het grootste deel ontwikkeld zijn voordat het kind leert schrijven.
  • er zijn ook driekant stiften, wijs hen erop dat ze deze niet te laag vastpakken
  • doe trucjes met de potloden (zoals opschuiven en draaien)
  • laat ze tekenen met korte dikke wasco`s en krijtjes
  • stimuleer om meerdere muntjes, kraaltjes e.d. tegelijk in de hand te houden en deze met 1 hand te plaatsen in de spaarpot, de gaatjes e.d.
  • laat kinderen vaker met 1 hand bolletjes rollen van klei of propjes draaien van crÍpepapier als dit tenminste haalbaar is
  • plaats een elastiekje (juiste hoogte) op het potlood op de plek waar het kind de pen moet vasthouden
  • zet puntjes op de duim en vingers waar het kind de pen moet vasthouden
  • geef het kind 3 doosjes met een gaatje en laat ze erwten en bonen en macaroni sorteren
  • doe vingerspelletjes zoals duimen draaien, vingertikken e.d.